طرح اسلیمی در فرش چیست؟!
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

فرش کاشان،فرش جدید کاشان،طرح فرش کاشان،فرش پذیرایی

طرح اسلیمی یکی از طرح های بسیار قدیمی و کهن ایرانیان است. که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم مردم ما دارد. این نقشه زیبا در بسیاری از آثار هنری ایرانیان دیده می شود. یکی ازاین زیباترین این هنرها، هنر قالی بافی است. طرح اسلیمی در فرش یکی از زیباترین طرح ها در بین انواع طرح فرش است.

بافت این فرش از زمان های بسیار قدیم تا کنون در بین مردم ایران رواج داشته است .امروزه نیز این فرش به صورت دستبافت و فرش ماشینی بافته می شود. چنانچه قصد خرید فرش طرح اسلیمی را دارید. و به دنبال اطلاعاتی راجع به این فرش هستید. در این مقاله اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ویژگی های فرش طرح اسلیمی

همانطور که اشاره شد فرش طرح اسلیمی یکی از زیباترین طرح فرش در بین طرح های اصیل فرش ایرانی ست. این طرح برگرفته از گیاهان و شاخ و برگ آن ها می باشد. شاخ وبرگ های پیچ در پیچ و منحنی های ذهنی از مشخصات بارز این طرح می باشد. از ویژگی های دیگر این طرح این است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. بسیاری معتقدند که این طرح برگرفته از درخت مو یا انگور است. این طرح اگرچه قدمت بسیار زیادی دارد. اما اوج شکوفایی آن در دوران اسلام است. به همین دلیل است که این طرح با نام اسلیمی رواج دارد.

انواع طرح اسلیمی : این طرح دارای تنوع بسیاری است. که می توان به اسلیمی ساده ، اسلیمی دهان اژدری ، اسلیمی خرطومی و اسلیمی ماری و اسلیمی پیچک اشاره نمود. در این بین اسلیمی ساده و دهان اژدری و خرطومی در آثار هنری ایرانیان به خصوص در فرش بیشتر دیده می شود.از دیگر طرح ها می توان به اسلیمی حیوانی و گلدار و برگی اشاره نمود که کاربرد کمتری دارند.

انواع طرح اسلیمی در فرش نیز شامل : اسلیمی ساده و اسلیمی لچک و ترنج و اسلیمی ماری و اسلیمی دهن اژدری و اسلیمی ترنج دار و اسلیمی شکسته و اسلیمی بندی است.

فرش اسلیمی ماشینی

بافت این نقشه دربین مردم نقاط مختلف ایران از گذشته تا کنون رواج داشته است. و از نقشه های اصیل در فرش ایرانی محسوب می شود. که طرفدارن بسیاری دارد. بافت این طرح پرطفدار به صورت ماشینی با تنوع بسیارنیز رواج دارد. واز آنجا که قیمت مناسب تری نسبت به فرش های دستبافت دارد. نظر عده زیادی از خریداران را به خور جلب کرده است.

طرح فرش اسلیمی ماشینی در شانه و تراکم های مختلفی بافته می شود. هرچه شانه وتراکم فرش بیشتر شود کیفیت فرش نیز افزایش می یابد. مرغوب ترین فرش های طرح اسلیمی با نخ اکریلیک هیت ست شده بافته می شوند.

فرش اسلیمی در دکوراسیون

این فرش بخاطر اصیل بودن نقشه ای که دارد. برای دکوارسیون های کلاسیک و مجلل مناسب است. و به ندرت برای دکوراسیون های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا شلوغی این طرح ها باعث می شود که برای مکان های پر رفت و آمد و اتاق نشیمن مناسب باشد. از طرفی اگر این طرح را برای پذیرایی منزل خود انتخاب کرده اید. دقت کنید که از شلوغ کردن فضا و به کار بردن اکسسوری های زیاد بپرهیزید. و از پارچه های ساده برای مبلمان تان استفاده کنید.

فرش کاشان

از آنجایی که سلیقه افراد در انتخاب فرش متفاوت می باشد ما به شما قالی کاشان را معرفی می کنیم. زیرا فروشگاه اینترنتی قالی کاشان تنوع در طرح و رنگ بالایی را داشته و قیمت محصولات بسیار به صرفه می باشد. همچنین ارسال فرش به سراسر ایران به صورت رایگان می باشد.

 





:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , , رش ماشینی , فرش زیبا , فرش جدید , , فرش ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: